Otužování se v posledních letech těší nemalé popularitě a není se čemu divit. Má prokazatelně pozitivní dopady na náš imunitní systém, kvalitu spánku, odolnost vůči stresu, snižuje vysoký tlak a dokonce může sloužit i jako účinný pomocník v boji proti nadváze. Jak s ním ale správně začít a proč je podzim právě to nejlepší období?

Podzim přeje začátečníkům

Na sociálních sítích vídáte své přátelé a slavné osobnosti, jak plavou v kulichu mezi kusy ledu v zamrzlém rybníce a říkáte si, že to taky v zimě vyzkoušíte? Chyba lávky! Nejlepší je totiž začít s otužováním hned na podzim nebo v pozdním létě. Vodní nádrže si totiž z léta ještě udržují prohřátou vodu a to i v sychravějším počasí a jak se za chvíli dozvíte, s otužováním je vhodně začínat postupně a neskákat do něj po hlavě. To si můžete dovolit, až budete zkušení a ostřílení otužilci.

Na podzim jsou navíc dny ještě relativně dlouhé, máte tak možnost zajít si zaplavat i v pozdějším odpoledni po návratu z práce. Teplota vody se v těchto dnech pohybuje od 13 do 16 °C, což představuje oproti letním teplotám dostatečnou výzvu pro všechny nové začátečníky, ale zároveň se nejedná o takový šok, který by vás hned odradil. Přívětivé může být i unavené podzimní slunce, to už možná nemá takovou sílu jako v červenci, ale stále vás příjemně pohladí po kůži. V neposlední řadě můžete obdivovat melancholickou přírodu a krásně zbarvené listí, jež vám bude dělat společnost na každém kroku. Nezapomeňte si vzít s sebou foťák!

Podzimní příroda nabízí krásné scenérie, které stojí za to zaznamenat.

Jakými způsoby se lze otužovat?

Otužování nemusí nutně probíhat jen v zamrzlém jezeře. Způsobů vhodných pro začátečníky je mnoho a obzvlášť tady platí zlaté pravidlo – všeho s mírou. Nikdo si nechce uhnat nachlazení, zápal plic, nebo problémy s termoregulací. Je proto dobré začínat postupně.

Správné oblékání

Pro začátek vám úplně postačí, když budete věnovat pozornost tomu, co si ven berete na sebe. Zkuste při sychravějším počasí ponechat kabát ještě nějakou chvíli ve skříni a vezměte si místo toho termo triko, mikinu a lehčí bundu. Základem je vrstvení. Při pohybu se tělo navíc ještě zahřeje a vy máte tak možnost vrstvy postupně odhazovat.

Funkční spodní prádlo vám poslouží ke skvělému odvodu potu a zabrání přebytečným tepelným ztrátám. Další kus oblečení, například fleecová mikina, vám pomůže vytvořit vzduchovou vrstvu, která funguje jako izolant. Bunda by vás nakonec měla chránit před větrem a případným deštěm, tu se opravdu vyplatí nepodceňovat.

Studená sprcha pro lepší ráno

Dalším krokem může být studená sprcha. Zkuste vyměnit tu horkou za mírně vlažnou a na jejím konci trochu pootočit kohoutkem směrem k modré. Nemusíte se trýznit ledově studenou vodou, ani pod ní stát půl hodiny. Stále platí, že se vším začínáme postupně. Zpočátku na sebe nechte dopadat lehce studený proud klidně jen 30 vteřin. Další den můžete okusit už o něco studenější vodu a vydržet zase o pár sekund déle. S tímto postupem se už za pár týdnů propracujete k několika minutám v osvěžující ledové sprše, která vám zaručeně zvedne náladu!

Posezení v sauně

Pro milovníky tepla tu máme i dobrou zprávu – vaši otužovací cestu můžete nastartovat klidně i v sauně. Prohřátí celého těla napomáhá ke správné funkci krevního oběhu, termoregulaci organismu a efektivně odvádí toxické látky z našeho těla. Pro saunové novice jsou ideální infrasauny s teplotou kolem 45 až 55 °C, poté se můžete těšit i na legendární finské sauny, které mohou dosahovat až 105 °C. V sauně lze pobývat od pěti do patnácti minut, nezapomeňte ze sebe po každém odchodu smýt pot studenou vodou a skočit na minutku do ochlazovacího jezírka. Celý rituál můžete opakovat kolikrát chcete, nejvhodnější jsou však 3-4 kola.

Na skok do jezera

Konečně se dostáváme k hlavní hvězdě celého článku. Pokud se budete cítit dostatečně komfortně, můžete otužování vzít o krok dál a jít si zaplavat do místního rybníka, nebo se rovnou ponořit do ledové kádě. Pravidelné otužování tohoto druhu vám pomůže odbourat přebytečnou tukovou zásobu, uleví od alergií, zmírní dlouhodobý stres a značně přispěje k fyzickému i psychickému zdraví. Připravte se, že vaše první návštěvy ledové vody pro vás budou šok, nezapomeňte proto pravidelně a zhluboka dýchat. Poté, co vylezete, se nebraňte přirozenému třesu a na břehu si trochu zacvičte nebo se proběhněte kolem. Ve vodě nezůstávejte příliš dlouho, pointou není vystavit se extrému, nýbrž pravidelné, krátké návštěvy 2x-3x týdně. Na tuto dobroudružnou procházku si s sebou nezapomeňte vzít termosku s teplým čajem nebo polévkou, dostatek oblečení na zahřátí, suchý ručník a dobrého parťáka.

Základní pravidla zdravého otužování

  • Ve venkovních prostorech jako jsou řeky, jezera nebo rybníky plavte vždycky při kraji, abyste mohli kdykoliv vylézt a berte si s sebou kamaráda, který na vás dohlédne.
  • Obecně platí, že kolik stupňů voda má, tak dlouho můžete maximálně pobýt. Tzn. 15 °C = 15 min, 5 °C = 5 min…
  • Vaši ledovou sprchu nezakončujte “posledním teplým opláchnutím”. Nejenže je to naprosto kontraproduktivní, ale může to být i nebezpečné!
  • Vždycky berte v potaz váš zdravotní stav a věk. Buďte k sobě ohleduplní a v případě zdravotních komplikací raději vše předem prokonzultujte s lékařem.
  • Raději kvalita než kvantita. Půlhodina pobytu v ledové vodě z vás super otužilce neudělá, ba naopak. Upřednostěte krátké a pravidelné návštěvy nad jednorázovými extrémy.
  • Svoje otužovací dobrodružství si užijte, těšte se na něj a vzájemně se motivujte s ostatními kolegy. 🙂