Podle slovníků je superpotravina definována jako potravina bohatá na důležité živiny, jako je vláknina, antioxidanty, nenasycené mastné kyseliny apod. Z vědeckého hlediska však žádná jasná definice neexistuje. Jaká jídla to tedy mají být a není to všechno je jeden velký marketingový tah?

Původ termínu superpotravina

Kde se vlastně vzal termín superpotravina? Možná není překvapivé, že tento pojem má jen málo společného s nějakou formální vědeckou nebo nutriční studií. Původ termínu superpotravina se ve skutečnosti objevil na počátku 20. století jako strategie pro prodej banánů.

Tento termín vyvinula společnost The United Fruit Company, aby propagovala praktičnost banánů jako každodenního zdroje levné a snadno stravitelné výživy. Lze ho přidat do cereálií, dát si ho k obědu; přidat ho třeba do salátu nebo si ho usmažit k večeři – díky mnoha způsobům využití se z tohoto ovoce stalo prakticky super ovoce.

S tím, jak se popularita ovoce začala šířit, se rozšířila i jeho přezdívka. Lékaři banány po určitou dobu doporučovali jako prostředek proti řadě onemocnění, včetně celiakie a cukrovky. Před objevem lepku Americká lékařská asociace věřila, že banány v dětské stravě přinesou úlevu při celiakii nebo ji dokonce vyléčí.

Superpotraviny dnešní doby

Více než 100 let po svém vzniku je superpotravina prakticky synonymem předpokládaných zdravotních přínosů. Internet a sociální média dokáží výhody tohoto trendu propagovat virální rychlostí. Potravinářskému průmyslu stačí vědecký výzkum určité potraviny, několik dobře formulovaných novinových článků a chytlavá marketingová kampaň je na světě.

Zatímco některé „superpotraviny“ mají prokazatelné zdravotní účinky a podporu odborníků na výživu, skeptici tvrdí, že dočasné módní výstřelky nebo celebrity tyto potraviny popularizující, předávají veřejnosti velmi zkreslený „superobrázek.“

Nejvíce trendy superpotraviny

Za posledních 10 zažilo toto slovíčko ve společnosti doslova boom. Pojmy jako „superpotravina“, „superovoce“ nebo „superzrno“ se v reklamách a novinových článcích začalo objevovat čím dál tím častěji a počet potravin těmito pojmy označovaných vzrost o více než 200 %. Dnes se mezi superpotraviny řadí:

  • quinoa
  • pohanka
  • chia semínka
  • zázvor
  • borůvky
  • moringa
  • mořské řasy
  • kurkuma
  • matcha
  • ovesné vločky
  • ječmen
  • cizrna

Superpotravina nebo super marketing?

Ačkoli věda podporuje zdravotní přínosy některých potravin a povyšuje je na úroveň „superpotravin“, je zřejmé, že tento termín je užitečnější pro svou marketingovou hodnotu než pro zajištění dokonalé výživy. To se však stává problematickým, když se lidé soustředí na marketing oproti skutečné výživové hodnotě konkrétní potraviny.

Pro naše stravovací potřeby je především důležitá pestrost a střídmost. Pestrost nejen v potravinách, které jíme, ale i v základních vitamínech a minerálech, jež naše tělo potřebuje. Střídmost v tom, kolik (nebo jak málo) určité potraviny našemu tělu dopřejeme..