Plný nos, celkové oslabení a bolest hlavy jsou jen některé nepříjemné projevy zimního nachlazení. Některým z nás se vyhýbá obloukem, jiní s ním zas bojují téměř celý rok. Přitom se kolem nás vyskytuje mnoho přírodních pomocníků, které posílí naši imunitu a před rýmou nás ochrání. Jaké babské rady opravdu fungují?

Pitný režim a bylinkové čaje

Minimálně 2 litry tekutin bychom měli vypít každý den, obzvlášť potom, když nás sužuje nějaká zdravotní nepříjemnost. Zabijte hned dvě mouchy jednou ranou a udělejte si kvalitní bylinkový čaj z máty, meduňky, jitrocele, heřmánku nebo šalvěje se lžičkou medu. Med je totiž skvělý antioxidant zvyšující množství probiotických bakterií ve střevech, což výrazně posiluje celkovou imunitu. K duhu rozhodně přijde i čaj ze zázvoru. Tato superpotravina nejen podporuje celkovou obranyschopnost, ale zároveň napomáhá udržovat normální hladinu cukru v krvi.

Dostatečný spánek

Spánek pro nás představuje zasloužený odpočinek, naše tělo ale v boji s nemocemi nepolevuje. Důkladný spánek je v léčbě naprosto klíčový, proto se ujistěte, že ho máte dostatek. V době nachlazení je vhodné mít pokojovou teplotu kolem 21 °C a pravidelně větrat. Důležitá je i vlhkost vzduchu – ta by se měla pohybovat kolem 60 %. Pokud vám spánek stále dělá potíže, podepřete si hlavu velkým polštářem, lehněte si na bok a na nočním stolku si ponechte sklenici s vodou.

Slaný roztok

Tato všemi známá metoda se sice netěší moc velké oblibě, přesto nám ale může velmi pomoci. Vodu se solí si můžete připravit vlastní a stříkat ji do nosu ve formě spreje, nebo se dá koupit již připravený roztok v lékárnách. Odvážlivci ji mohou také zkusit nasát jednou nosní dírkou přímo ze sklenice, nebo jí vykloktat. Tato metoda prospěje podrážděnému krku a uvolní ucpaný nosohltan.

Vitamíny a minerály

Neméně důležitá je také strava, kterou se tělu rozhodneme dopřát. Ta by v době nachlazení měla být spíše lehká, ne mnoho tučného ani smaženého. Velmi prospěje dostatečný přísun čerstvého ovoce. Citrusové plody jako jsou pomeranče, grepy nebo mandarinky dodají vašemu tělu pořádnou dávku vitamínu C, banány a jablka vás zase obohatí o důležité antioxidanty a vitamín B. Nezapomínejte ani na zeleninu jako jsou červené a žluté papriky, brokolice nebo třeba špenát.

Esenciální oleje

Tato voňavá metoda se jistě zalíbí každému. Esenciální oleje mají totiž skvělé antiseptické účinky, což z nich dělá nedocenitelného pomocníka. Nejoblíbenějšíma nejvíce doporučovaným bývá eukalyptus. Účinně bojuje se všemi dýchacími obtížemi, uvolňuje ucpaný nos, rozpouští hlen a napomáhá vykašlávání. Podobné benefity naleznete i u tea tree nebo máty peprné. Smrk a borovici můžete zase zapojit do svých saunových rituálů a využít je na svalovou bolest a únavu.

Horká lázeň

Předchozí bod jde krásně ruku v ruce s horkou lázní. Pokud máte doma vanu, napusťte ji teplou vodou a naložte se do ní až na půl hodiny. Dejte přitom pozor, aby vám voda nevystydla a pravidelně ji doplňujte. V této chvíli můžete zapojit vonné oleje. Pokud nemáte vanu. ponořte na nějakou chvíli ruce i nohy do škopku s horkou vodou. V obou případech pak ještě na chvíli zalezte do postele pod tlustou deku a natáhněte na sebe pěkně teplé bavlněné ponožky.

Kuřecí vývar

Toto nikoho nepřekvapí – pořádně silný vývar postaví na nohy snad každého. Zapomeňte ale na vývar z bujónu a radši si ho připravte z kuřecího masa. To představuje důležité bílkoviny skvělé na zotavování. Již zmíněná zelenina tělu dodá vitamíny a minerály, sůl pomůže udržet tekutiny v těle a zároveň touto pochoutkou dodržíte svůj pitný režim. Ne nadarmo je vývar nejoblíbenějším pomocníkem v boji proti rýmě a dalším nepříjemnostem.