Home office je v poslední době často zmiňovaným termínem. Spousta z nás byla díky situaci donucena pracovat z domova. Na první pohled zní práce z domova lákavě, přináší však mnohá úskalí. Někteří z nás zvládají práci z domova skvěle a na druhé straně je zde velké množství lidí, kteří svoji práci nezvládají, jsou ve stresu, práce je nebaví a dokonce jsou i v depresi. Jak zvládnout home office efektivně a nezbláznit se?

Na co si dát při práci z domova pozor?

Co je hlavním úskalím při práci z domova? Efektivní home office spočívá především v plánování času. Ne každý si však dokáže čas rozvrhnout tak, jak by měl. Problémem je často také domácí prostředí, které odvádí naši pozornost. Důležité je, co nejvíce oddělit pracovní prostor od domácího. Přinášíme proto 10 tipů, které vám pomohou home office lépe zvládnout.

1) Nepracujte v pyžamu, převlečte se

Možná poznamenáte, že oblečení není při práci z domova důležité. Nikdo vás přece nevidí. To je ale velký omyl. Nemusíte doma chodit v saku, postačí, pokud se převléknete do jiného oblečení. Lépe tak oddělíte pracovní prostor od toho domácího.

2) Vymezte si svůj pracovní prostor

Stejně jako v kanceláři, i doma je nutné mít svůj vlastní pracovní prostor. Pracovat z postele zní sice lákavě, tento způsob ale není příliš efektivní. Mozek má postel či pohovku zafixovanou jako místo odpočinku, člověk je tedy pak automaticky méně produktivní. Pokud nemáte možnost být v samostatné místnosti, sedněte si alespoň k pracovnímu stolu. Případně můžete pracovní prostor oddělit alespoň vizuálně.

Vymezení pracovního prostoru je jedním z klíčů efektivní práce z domova

3) Naplánujte si, co vás čeká

Ideálně vstávejte tak, abyste byli v obvyklý začátek vaší pracovní doby u počítače. Nebo ještě lépe, o něco dříve. Čas, který byste strávili na cestě do práce můžete využít jinak – například k přípravě pořádné snídaně nebo cvičení. Naplánujte si, co v konkrétní den potřebujete udělat a plánu se držte. Stanovte si pevnou pracovní dobu, po kterou budete k dispozici. Po jejím uplynutí se již k práci nevracejte. Snažte se udržet stejné pracovní tempo, jako kdybyste byli v kanceláři.

4) Nenechte se rozptylovat

Ačkoliv je to v domácím prostředí těžké, snažte se soustředit, jak nejvíc to jde. Samozřejmě, ne u každého je to tak jednoduché. Pokud máte děti, nejspíše se občasnému vyrušení nevyhnete. Požádejte ostatní členy domácnosti, aby vás vyrušovali pouze v nezbytně nutných případech.

5) Dělejte si pauzy

Často se stává, že se lidé do práce tak zaberou, že pracují několik hodin v kuse bez pauzy. Jenže pak často dochází  k vyčerpanosti nebo únavě. Dělejte si proto pravidelné přestávky. Stačí se například pouze projít po bytě anebo si dát něco malého k snědku.

6) Vyražte mezi lidi

Jedna z nevýhod home office je minimální kontakt s lidmi. Pro introverty je práce z domova požehnáním, ne každý však dokáže být dlouhodobě sám. Kontakt s kolegy či přáteli je velmi důležitý. Ideální je kombinace home office s občasnou docházkou do práce. V případě, že nemáte tuto možnost, vyražte si občas ven s přáteli nebo zajděte posedět do kavárny. Získáte tak potřebný klid a soukromí a zároveň změnou prostředí vybočíte ze stereotypu.

7) Správná židle je základ

Neméně důležitá je pohodlná židle. Vyberte tedy takovou, na které se vám bude dobře sedět. Vyplatí se do ní investovat – vaše záda vám poděkují.

8) Projděte se

Celodenní sezení rozhodně není dobré pro naše tělo. Koukání do obrazovky monitoru zase nesvědčí našim očím. Během pauzy se protáhněte, zacvičte si nebo se projděte venku. Krátká procházka rozhodně neuškodí a navíc pomůže vašemu tělu. Pokud procházku nestíháte, alespoň dostatečně a pravidelně větrejte. I desetiminutová procházka vás může skvěle zrelaxova.

9) Vypněte sociální sítě

Doma je mnohem více podnětů, které vás mohou rozptylovat, než v kanceláři. Snažte se proto nenechat se příliš vyrušovat. Vypněte veškeré sociální sítě a mobil odložte na místo, kde vás nebude lákat. Nebo si na sociální sítě vyhraďte čas. FOMO aneb neustálé kontrolování sociálních sítí je dnes již známý a rozšířený problém, který je brán stejně vážně jako klasické závislosti.

10) Zjistěte, kdy jste nejproduktivnější

Každý z nás má čas, kdy je v práci nejefektivnější. Někomu se nejlépe pracuje v ranních hodinách, druhému zase večer. Pokud máte možnost si práci rozvrhnout na jakoukoliv denní dobu, využijte toho a náročnější úkoly řešte v tuto dobu. Předejdete tak únavě a vyčerpanosti.

Přečtěte si také jak vydělat peníze na internetu bez klikaček nebo jak sestavit spolehlivý rozpočet domácnosti.